Vitaliteit

Ik maak het verschil. Binnen mijn eigen mogelijkheden kies ik voor een gezond en vitaal leven waarbij genieten centraal staat. ‘Ik’ zijn wij allemaal: samen voor een mooiere wereld!

We weten allemaal dat te veel alcohol drinken, roken en te vet eten ongezond is. Dat geldt ook voor niet tevreden zijn, ongelukkig zijn en nooit ergens het positieve van inzien. Balans, dat is waar het om gaat. Balans tussen eten/drinken en bewegen, tussen werken en relaxen, je hobby’s en lekker luieren op de bank.

Hoe ziet die balans er bij jou uit?

De balans in vitaal in het leven staan, bewegen, genieten, gezond en voedzaam eten? We zijn lui geworden dankzij de vele machines die ons het werk uit handen nemen, alleen al voor in huis. De vaatwasser, de wasmachine en de stofzuiger maken dat ons huis veel makkelijker schoon te maken is dan een aantal decennia terug. Ook veel banen zijn veel minder fysiek geworden. Dus compenseren wij dat door te gaan sporten.

Het gebrek aan balans begint al bij kinderen. Waar vroeger kinderen naar school liepen of fietsten, worden ze nu veelal met de auto gebracht en gehaald. Zelfs naar de sportclub gaan met de auto. En we verwennen onze kinderen door ze een schoolsnackje mee te geven dat vaak vol calorieën zit.

De waarde van ons voedsel

We weten niet meer wat ons voedsel waard is. Niet qua voedingswaarde, niet hoe het gekweekt of geteeld wordt. Ook zien we niet in hoeveel overvloed wij hebben in ons voedsel. Daarom vinden wij het belangrijk om hier inzicht in te geven.

We kunnen weer leren wat we zo vanuit de natuur kunnen eten. We leren weer herkennen welke kruiden geneeskrachtige gaven hebben en kunnen kennis nemen van weetjes als bijvoorbeeld: Ben je in de brandnetels gevallen? Smeer er maar prut op en je jeuk verdwijnt.

Hoe mooi zou het zijn als de schooltuin weer terug komt. Dat kinderen weer leren hoe ijsbergsla eruitziet, dat aardappels onder de grond en spruitjes aan de stam van de plant groeien.

We willen ook inzicht geven in de groei van groenten en de leefwijze van vee. Heeft een kip een leven gehad waarin zij vrij buiten kon scharrelen of is ze opgefokt in een schuur? De structuur, smaak en voedingswaarde van beide kippen zijn compleet anders. Gelukkig komt er steeds meer bewustwording over en wordt het assortiment biokip-producten en Beter Leven-artikelen steeds breder.

Eeuwige discussie

De eeuwige discussie over de kiloknallers versus de biokip zal blijven voortbestaan totdat de consument anders kiest. De markt verandert pas zodra de vraag verandert. Bewustwording is het toverwoord, naast simpelweg de prijs. Toen de biologische melk de supermarken in kwam, stond de verkoop hiervan met de ‘normale’ soorten melk in schril contrast, totdat de prijs significant lager werd en het prijsverschil verkleind werd naar 10 cent meer voor een pak biologische melk. Opeens steeg de verkoop. Dit is voor ons het bewijs dat mensen best wel bereid zijn om meer te betalen voor goed voedsel, maar niet als het prijsverschil te groot is.

Wil je duurzaam voedsel aanbieden, biologische groenten verkopen en wil je dit aanbieden aan een groot publiek, dan zal er wat met de prijs moeten gebeuren. Van de duurzaam geproduceerde producten, of natuurlijk van al die andere kapot gekweekte of geteelde producten.

Rondleiding om kennis te delen

Rondleidingen bij bedrijven zorgen ervoor dat we begrijpen waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Ware participatie vindt plaats als we met elkaar in gesprek gaan. Opeens krijg je begrip voor elkaars standpunt, kom je samen tot oplossingen, gewoon door hoor en wederhoor toe te passen. Hoe mooi zou het zijn als je vanuit positieve feedback de stankoverlast bij een bedrijf oplost. Praten, luisteren en begrijpen, juist dat maakt dat een vitaal en gezond leven dichterbij komt. Begrip voor de zienswijze van anderen leidt tot constructieve oplossingen of tot het maken van andere keuzes. En zo maken we samen een mooiere wereld.