REUMA EN BEWEGEN

Wist je dat meer dan 2 miljoen Nederlanders een reumatische aandoening hebben? Vaak wordt reuma en artrose door elkaar gehaald. Daarom leggen wij jou deze maand uit wat het verschil is tussen deze twee aandoeningen en hoe voeding en beweging een positieve bijdrage kan leveren.

Reuma is niet één ziekte, maar een verzamelnaam voor >100 chronische aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. Artrose is de meest voorkomende reumatische aandoening. Bijna 1,5 miljoen mensen in Nederland hebben artrose. Vaak wordt er gedacht dat alleen oudere mensen artrose krijgen maar dat is niet waar. Deze gedachte komt waarschijnlijk door de foutieve benaming, slijtage. Artrose is een aandoening waarbij het kraakbeen in een gewricht beschadigd is. Naast de kraakbeenschade ontstaan veranderingen in het bot direct onder het kraakbeen. Spieren rondom het gewricht verzwakken en de pezen om het gewricht doen pijn. Ontstekingsreuma of auto-immuunziekten worden veroorzaakt doordat cellen van het afweersysteem zich richten op lichaamseigen weefsels.

Ontstekingsreuma kan overigens op termijn wel leiden tot artrose. Bij weke delen reuma (fibromyalgie) zijn geen afwijkingen in spieren of bindweefsel te vinden. Pijn gaat vaak samen met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en stemmingswisselingen. De klachten wisselen vaak per dag.

Reuma en voeding

Een goede leefstijl heeft vaak een positief effect op klachten zo ook bij reumatische aandoeningen. Maar welke leefstijl het beste effect heeft op reuma is nog niet wetenschappelijk bewezen. Op dit moment onderzoekt het Erasmus Medisch Centrum de impact van leefstijlinterventies op reumatische klachten. Het meer bewegen in combinatie met in goed balans hebben van ontspanning blijkt een goed effect te hebben. Sommige diëten zouden iets tegen reuma klachten kunnen doen. Maar van geen enkel dieet is wetenschappelijk bewezen dat het tegen reuma helpt. Mediterrane

voeding blijkt een positief effect te hebben op onze gezondheid. De relatie tussen mediterrane voeding en vormen van reuma is nog niet voldoende aangetoond. Wat we wel weten is dat mensen die mediterrane voeding gebruiken, minder kans hebben op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten en suikerziekte, dan mensen die een westerse voeding gebruiken.

Tijdens het bewegen kunnen (ontstoken) gewrichten pijn doen. Dat is niet altijd te voorkomen. Pijn hoeft niet te betekenen dat je jouw gewrichten beschadigt. Het is zelfs bewezen dat gewrichten niet extra beschadigen door (intensief) bewegen. Je kan dus bewegen als je pijn in je gewrichten hebt. Je kunt de

belastbaarheid van jouw gewrichten vergroten door je spieren te versterken. Zorg er wel voor dat je op de juiste manier beweegt en dat je niet te veel van jouw lichaam vraagt. Probeer daarom pijnklachten na het bewegen (en daarmee beperkingen) zoveel mogelijk te voorkomen. Houd er ook rekening mee dat het per dag kan verschillen hoeveel je kunt doen. De ene dag kunnen jouw gewrichten pijnlijker en stijver zijn dan de andere dag. Heb je een dag waarin je meer pijn hebt kies dan bewegingsvormen zoals Tai Chi, zwemmen of rustige vormen van yoga zodat je de stijfheid probeert te verminderen.