Darmen

Ziekteverwekkers, boosdoeners of juist waardevolle vrienden… Wat doen al die miljoenen bacteriën nu eigenlijk echt in je darmen?

Het wordt steeds duidelijker hoeveel baat we hebben bij bacteriën. De laatste paar jaar is het microbioom – de bacteriebevolking in je darmen – een enorm populair onderwerp van onderzoek geworden. Mensen dragen wel 1.5 kilo aan microben met zich mee. Microben zijn kleine beestjes die voor het grootste gedeelte bestaan uit bacteriën, maar ook uit schimmels, gisten, virussen en andere eencellige wezens. Samen vormen ze “het microbioom’’. Het grootste gedeelte van het microbioom bevindt zich in ons spijsverteringsstelsel, met name in de dikke darm. Een gezond microbioom bestaat uit veel bacteriën van veel verschillende soorten. Welke bacteriesoorten er in de darm leven, verschilt per persoon. Daardoor heeft iedereen een ander microbioom. Sterker nog, ons microbioom is net zo uniek als onze vingerafdruk!

Afweersysteem

In de darm leven zowel ‘’goede’’ als ‘’schadelijke’’ bacteriën. In een gezond microbioom zijn deze bacteriën met elkaar in balans. Wanneer deze balans verstoord raakt, krijgen schadelijke bacteriën de overhand. Dit kan leiden tot klachten. Gelukkig herstelt de balans in het microbioom meestal vanzelf en verdwijnen klachten. Maar wanneer de balans langdurig verstoord blijft, kunnen er klachten of zelfs ziekten ontstaan.

Voelen dat je vol zit

Onze darmbacteriën vertellen aan onze hersenen dat we “vol’’ zitten. Dit doen ze door stofjes aan te maken wanneer er voedsel in de darm zit. Deze stofjes prikkelen de hersenen en vertellen ons dat we “vol’’ zitten. Deze prikkels worden via zenuwen voorgeleid, naar bijvoorbeeld de darmspieren (de darmspieren trekken vervolgens samen en zetten daarmee de darmbeweging in gang).

Zorg goed voor jouw microbioom

Er zijn veel factoren die ons microbioom beïnvloeden, zoals erfelijkheid, voeding, omgeving en gebruik van geneesmiddelen. Deze factoren bepalen samen welke bacteriën er in ons microbioom leven en hoeveel. Darmbacteriën leven van het voedsel dat door de darm komt. Daardoor beïnvloedt ons eetpatroon hoeveel en welke bacteriën er in onze darm leven. Een vezelrijk eetpatroon draagt bij aan een microbioom met veel bacteriën en veel verschillende bacteriesoorten.

Vezelrijk

Vezels zijn de belangrijkste voedingsbron voor goede darmbacteriën. Ze zijn belangrijk voor de groei en functie van darmbacteriën. Bacteriën breken vezels af. Wanneer bacteriën vezels afbreken, komen er stoffen vrij. Deze stoffen helpen bij de spijsvertering. Er wordt veel onderzoek gedaan om te kijken welke soort vezels een effect hebben op de spijsvertering.

Zo blijkt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek dat inuline uit chicorei voor meer bacteriën in de darm zorgt. Deze bacteriën stimuleren de stoelgang. Daardoor kan inuline uit chicorei ervoor zorgen dat je vaker moet poepen, zonder dat je diarree krijgt. Inuline komt voor in de wortels van planten die groeien in koud-gematigde gebieden bijvoorbeeld cichorei, aardpeer, bataat, dahlia, paardenbloem, schorseneer en artisjok.

Microbioom onderzoek

Met dit onderzoek wordt gekeken naar de oorzaak van het uit balans raken van de darmflora. Door de specialisten van de Schaafsma Kliniek wordt beoordeeld of dit komt door een ontstekingsreactie, verdelingsproblemen, gluten, een afwijking van de darmflora of overgroei met gisten. In de uitslagen zien we de verhoudingen tussen de “goede” en “slechte” bacteriën. Daardoor kunnen we een gericht behandelplan opstellen op leefstijl en voeding.

Klachten

De volgende klachten kunnen een aanleiding zijn voor dit onderzoek:

  • Diarree
  • Verstopping
  • Klachten na het eten van vet voedsel
  • Winderigheid
  • Opgeblazen gevoel
  • Pijn in de bovenbuik

Heb je problemen met jouw stoelgang? Raadpleeg dan altijd eerst jouw huisarts of neem contact op met de Schaafsma Kliniek.

Nora French en Gezond fastfood

Als voedingstherapeut en kookboekenauteur inspireert Nora French mensen om een gezonde eet- en leefstijl  aan te nemen. French, zelf moeder van drie zoons, woont sinds 16 jaar met haar gezin in Nederland. Voor die tijd woonde en werkte de in Berlijn geboren Nora in Londen en Frankfurt. Deze mix van landen en culturen zie je regelmatig in haar recepten terug. Haar visie: Terug naar de basis en lekker zélf koken met pure onbewerkte ingrediënten.

Met ‘Gezond fastfood’ eet je lekker en gezond, zonder uitgebreid inkopen te hoeven doen of lang in de keuken te staan. Nora’s recepten zijn ingedeeld op tijd en bevatten pure en onbewerkte ingrediënten. Je kookt met gewone superfoods die makkelijk verkrijgbaar zijn.

Voor ieder moment van de dag en voor elke gelegenheid vind je in dit boek simpele en smaakvolle recepten. Maaltijden die in de smaak vallen bij het hele gezin.

ISBN nummer: 978 90 452 1286 9. Verkrijgbaar bij uw lokale (internet) boekhandel of via www.norafrench.nl