Vegetarisch

Ongeveer 860.000 Nederlanders (Vegetariersbond, 2020) eten geen vlees en zijn vegetariërs. Volgens de Vegetariersbond is een vegetariër iemand die niets eet van het gedode dier. Rond vegetarisch eten en vegetarisme (het volgen van een vegetarisch voedingswijze) zijn er diverse definities in omloop. Zo zijn er mensen die zich vegetariër

noemen, maar wel vis eten (eigenlijk pescotariërs), en mensen die geen zuivel, maar wel eieren eten (ovo-vegetariër) of mensen die geen eieren eten, maar wel melk drinken (lacto-vegetariër). Daarnaast heb je ook veganisten. Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het volledig vermijden van het gebruik van dierlijke producten. Hieronder vallen ook producten als vlees, gelatine, leer, bont, zijde en wol.

Gezondheid

Vegetarisch eten is niet minder gezond dan een voeding met vlees. Sterker nog: er is zelfs

wetenschappelijk aangetoond dat voeding met veel rood en bewerkt vlees ongezond is. Een bewust samengesteld vegetarisch voedingspatroon levert in ruime mate alle noodzakelijke

voedingsstoffen. Je kunt prima eten met minder of zonder vlees, als je andere producten neemt met voldoende eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12. Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. Mensen die weinig dierlijke producten nemen en veganisten doen er daarom goed aan vitamine B12-supplementen te slikken.Minder vlees en zuivel eten en méér peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers zorgt net als een helemaal vegetarisch eetpatroon voor een lager risico op hart- en vaatziekten. Vlees bevat belangrijke voedingsstoffen maar deze kun je ook uit andere producten halen. Het gaat om:

– Eiwitten voor de bouw van lichaamscellen;

– IJzer voor het transport van zuurstof door je bloed;

– Vitamine B1 voor de verbranding van koolhydraten en een goede werking van het hart en

zenuwstelsel;

– Vitamine B12 voor de aanmaak van rode bloedlichamen en een goede werking van het zenuwstelsel.

Milieubelasting bij vleesvervangers

Een afname van de vleesconsumptie levert een bijdrage aan de vermindering van broeikasgasemissies. Dit komt omdat er voor 1 kilo vlees gemiddeld 5 kilo plantaardig veevoer nodig is. Om dit veevoer te maken zijn veel grondstoffen, land, water en energie nodig. Een veelvoud van de hoeveelheid die nodig is voor dezelfde hoeveelheid eiwit in plantaardige producten. Het is wel belangrijk voor de milieuwinst (en je eigen gezondheid) hóe je het vlees vervangt. Plantaardige alternatieven zoals sojaproducten, noten en peulvruchten zijn dan betere opties wat betreft milieubelasting, gemeten naar broeikasgasemissie, dan zuivelproducten zoals kaas.

Zwanger en vegetarisch

Voor gezonde volwassenen kan een vegetarisch of veganistisch dieet aan de voedingsbehoeften voorzien, mits het voldoende gevarieerd is. Bij het drastisch verminderen of uitsluiten van dierlijke producten, adviseert de Gezondheidsraad om aandacht te besteden aan de inname van eiwitten, omega-3-vetzuren, calcium en vitamine D, vitamine B12, ijzer, zink en jodium. Als alternatief voor vis kan er gekozen worden voor bijvoorbeeld een visvetzuursupplement op basis van algen. Een aandachtspunt bij een zwangere vrouw zijn sojaproducten. Matig gebruik daarvan is overigens geen enkel probleem. In

sojaproducten kunnen wel stofjes zitten die op oestrogenen lijken, en waarvan je niet te veel wilt binnenkrijgen als zwangere. Je kunt prima vegetarisch of veganistisch eten tijdens de zwangerschap, maar neem zo nodig supplementen en eet niet heel veel sojaproducten.

Schaafsma Kliniek

De Schaafsma Kliniek is een gerenommeerd medisch leefstijl kliniek in Nederland en brengt vitaliteit en medische specialistische zorg samen sinds 2008. In de kliniek wordt er uitsluitend gewerkt in een multidisciplinair team van specialisten, artsen, therapeuten en andere experts op het gebied van geneeskunde, therapie, leefstijl, voeding, beweging, ontspanning en wellness. Wij vinden het belangrijk dat bij fysieke en mentale klachten van onze cliënt dit eerst medisch goed onderzocht wordt, alvorens men zegt dat de oorzaak of

instandhouding leefstijl gerelateerd is. Zo ook bij preventie, eerst brengen wij medisch in kaart hoe de gezondheid is van onze cliënt en daarna geven wij advies in leefstijlinterventies. Wij begeleiden ook cliënten met langdurige klachten en verzorgen wij second opinions.

Weet wat je eet! Afspraak met Nora French?

Onze experts uit de Schaafsma Kliniek geven uw maandelijks advies op het gebied van gezondheid in ‘Weet wat je eet!’. Daarnaast  verzorgt ons voedingstherapeut Nora French u de bijpassende recepten. Als u persoonlijk  begeleiding voor gezonde voeding wilt door Nora, of heeft u meer vragen over uw gezondheid? Neem dan contact op via

www.schaafsmakliniek.nl of bel 030-7852428.