Hoe is de lokale boer ontstaan?

Doordat onze voeding, dat veelal wordt aangeschaft in de supermarkt, afkomstig is uit verre landen en heeft daardoor een verre reis afgelegd, ondanks dat steeds meer consumenten een verduurzaming van de voedselketen wenselijk vinden. Ter indicatie: een gemiddelde maaltijd legt 30.000 km af waarbij grote hoeveelheden CO2- en stikstof uitgestoten worden. Bovendien wordt er veel voedsel verspild. De consument is de verbinding met de producent van het eten kwijt, waardoor er minder waarde wordt gehecht aan voedsel. Ook de boer verspilt zo nu en dan voedsel doordat hij verschillende producten niet tijdig verkocht worden aan groothandels. Vandaar hebben wij een online platform dat een directe verbinding legt tussen boeren en de consument zonder tussen partijen.

Onze specialiteit

Een persoonlijke link te leggen tussen de boeren en consumenten in de agrarische sector en online marktplaats markt. En een introductie doormiddel het platform De Lokale Boer (DLB). om hiermee gezonder voedsel te faciliteren, de waardering voor voedsel te herstellen en verspilling te verminderen. DLB specialiteit is een
vernieuwend online platform voor boeren met een dashboard en een mobiele online applicatie voor consumenten. Een nieuw AI-gedreven SaaS systeem dat in staat is verspilling tegen te gaan door de verwachte
vraag te voorspellen en zo regionale productie en inkoop effectiever te maken waarbij de boeren de regie houden over de productie en consumenten, via algoritmiek, geholpen worden regionaal beschikbare producten te kunnen afnemen. Door middel van DLB, kan de boer een persoonlijke pagina aanmaken waarop hij/zij de producten direct kan verkopen aan de consument. In Nederland zijn er 8 miljoen huishoudens die allen van eten moeten worden voorzien . Daarnaast zijn er in Nederland ook veel landbouwbedrijven, met een totaal van ruim 52.000 bedrijven die potentieel op het platform hun producten zouden kunnen verkopen. Delokaleboer draagt ook bij aan meer biodiversiteit, duurzaamheid, eerlijkheid en voorkomt voedselverspilling

Duurzaamheid

Door een rechtstreekse link te maken tussen consument en boer. Hoe dichter bij huis, hoe beter het is. Groente en fruit wat in de supermarkt ligt heeft vaak al een lange reis afgelegd voor het in de keuken belandt. Spaanse tomaten zijn niet afkomstig van Hollandse bodem en kiwi’s uit Italië evenmin. Die food miles hebben invloed op de duurzaamheid van producten. Lokale producten kopen betekent milieuvriendelijk eten! De kernwaarde van De Lokale Boer zijn gezondheid, eerlijkheid, duurzaamheid en innovatie. En hierdoor voelen wij ons verbonden met Jeelink 🙂